Laatste loodjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu Laatste loodjes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes

Blijf op de hoogte en volg Mike

03 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo, het is weer even geleden dat ik iets van me heb laten horen. De afgelopen weken hebben door de week vooral in het thema gestaan van het afgelopen en tevens voor ons laatste kinderboekenfestival. Zo zijn we vooral bezig geweest met activiteiten in orde maken en het schrijven van een kinderkrant.

in de weekenden hebben we verschillende activiteiten ondernomen. Zo waren we bij mensen thuis uitgenodigd om te komen barbecueën. Dus wij, zoals we gewend zijn bij gezellige feestjes, met een rugzakje vol drinken daar naar toe. Eenmaal aangekomen bleek dat we voor een kast van een huis kwamen, en dat wij met ons kleine autootje en een rugzakje toch best uit de toon vielen. Verder was het de bedoeling dat we gingen vissen. De goede man vertelde ons dat we als we geluk hadden er minimaal 100 zouden vangen. Dit was natuurlijk een mooi streven, helaas bleef het bij 4.

In de week daarop heb ik me over laten om salsa les mee te gaan volgen. Dit ging me verbazingwekkend nog redelijk af, maar toch was het na twee keer ook weer leuk geweest. Het terras buiten was uiteindelijk toch een beter idee.

Afgelopen weekend zijn we naar de Brownsberg geweest. Na een korte busrit van zo’n 3 uurtjes kwamen we aan. Daar begonnen we gelijk met een pittige wandeltocht naar de Ireneval. Op een of andere manier lijkt het alsof er een vloek over ons heerst. Elke keer als wij midden in de jungle lopen, begint het te stortregenen. Het nadeel is hier aan dat de paden steeds slechter worden, en je dus heel wat keren weg glibbert in de modder. Op onze weg terug kwamen we een andere groep tegen waarbij een meisje niet goed was geworden, en de mensen die er bij hoorde haar met moeite in een zelf gefabriceerde brancard naar boven tilde. Natuurlijk was ik de beroerdste niet en heb een handje geholpen. Na deze pittige tocht gingen we per bus verder naar stone eiland. Op deze idyllische plek waren er allerlei huisjes gebouwd, met een veranda aan het water. Hier hebben we dan ook de eerste avond heerlijk kunnen vertoeven. De volgende ochtend vertrokken we in een bootje om op piranha’s te gaan vissen. Maar goed, zoals te verwachten twee uur onderweg geweest en niks gevangen. We waren echter zo gedreven om een piranha te vangen, dat we het eens gingen proberen bij ons eigen huisje. En jawel hoor binnen 5 minuten een piranha aan de haak. Uiteindelijk heb ik er nog drie gevangen, en deze natuurlijk ook even vast gehouden voor een mooie foto. Later die dag zijn we weer terug gereden naar de stad.

Afgelopen week stond in het teken van het kinderboekenfestival. Op maandag moest de vrachtwagen weer geladen worden. Dit keer kregen we echter meer hulp van de vrouwelijke stagiaires en was de klus dus zo geklaard. Op dinsdag moesten we al weer vroeg richting het festival terrein, zodat we alle stands mee in konden richten. Op woensdag was het dan weer zover, het grote circus kon weer beginnen. Het was alleen jammer dat het goed te merken was, dat het weer slecht was. De mensen bleven in de avond namelijk massaal thuis. Dus van een drukke avond was niet echt sprake. Vrijdagavond hebben we dan uiteindelijk het kinderboekenfestival weer afgesloten. Voor ons had dit echter een speciaal randje. We sloten niet alleen het festival af, maar ook onze stageperiode in Suriname. De komende week gaan nog een keer naar de stichting toe om de laatste spulletjes terug te brengen en afscheid te nemen.

Nu vragen de mensen vaak aan me: “vindt je het fijn om weer naar huis te gaan?’. Het gevoel wat daarbij gaat is vaak moeilijk te beschrijven. Van de ene kant wil je natuurlijk helemaal niet weg, omdat je hier 4 maanden lang een top tijd hebt gehad. Van de andere kant is het natuurlijk ook wel weer fijn om terug te gaan, en weer de Hollandse gezelligheid op te zoeken.

Dit was het dan, het laatste reisverslag vanuit Suriname. De koffers worden al druk gepakt, en het afscheid nemen kan beginnen. Tot vrijdag op Nederlandse bodem!

• 03 Juni 2014 - 08:55

Manon:

Laatste dagen alweer! Zo volgensmij is die laatste maand van jullie voorbij gevlogen. Haha na twee salsalessen gestopt, ik ben trots dat je het nog twee lessen volgehouden hebt:) Geniet van jullie laatste dagen en goeie vlucht alvast! En succes met afscheid nemen, hopelijk gaat dat jullie beter af haha. Tot in Nederland!