Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu Eerste stageweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

Eerste stageweek

Blijf op de hoogte en volg Mike

15 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Deze week was het dan eindelijk zover. De eerste stagedag kon van start gaan. We werden om 8 uur verwacht bij de stichting. En zoals het een Nederlander befaamd waren wij dik op tijd. De Surinamers gebruiken dit echter als een richttijd. Om 8:15 begonnen we met het gebed. Dit was voor ons ook weer een aparte ervaring. Na het gezamenlijke gebed werden we rondgeleid door het gebouw en kregen tenslotte een eigen “kantoortje” toegewezen. Onze begeleidster zou zo even langs komen om ons te vertellen wat nou precies de bedoeling was. Tot die tijd kregen we wat informatie in onze handen geduwd die we even door konden lezen. De begeleider was echter na 1.5 uur nog niet langs geweest. Maar ook dit schijnt tot de Surinaamse gewoontes te behoren. Zo was er zelfs een wijze Surinamer die deze week zei: “in Nederland hebben ze de klok, maar wij in Suriname hebben de tijd”.
De opdrachten die we uit moeten voeren veranderen ook met de dag. Het ene moment hoef je iets niet te doen. En een dag of twee later komen ze toch weer vriendelijk vragen of we het toch even willen doen. Tot nu toe zal onze stage vooral gaan bestaan uit wedstrijden organiseren voor kinderen als zijnde voorrondes voor het grote kinderboekenfestival. Verder moeten we activiteiten ontwerpen omtrent leesbevordering. Deze opdrachten moeten we vervolgens uit gaan voeren op scholen door heel Paramaribo. En als laatste kregen we gisteren de opdracht om samen met wat kinderen een radioshow te gaan verzorgen.
Sinds deze week zijn we ook in het bezit van een stel prachtige fietsen, waarmee we dan ook al vele kilometers door Paramaribo hebben gefietst. Dit blijft echter nog steeds een bijzonder iets in het straatbeeld. De enige die je hier namelijk ziet fietsen zijn de Hollanders. Je moet zo nu en dan goed opletten omdat je hier vrijwel langs elke weg mag fietsen.
Het weer hier is naar onze mening goed. Het is hier gemiddeld zo’n 30 graden. Af en toe valt er een “buitje”, maar dat is ook wel te overleven. De Surinamers denken daar echter anders over. Waar bij ons zweet af en toe niet weg te vegen valt, vinden zij het maar een beetje frisjes.
Voor dit weekend staat onze eerste wedstrijd op het programma, namelijk de tekenwedstrijd. Verder zullen we komende week weer naar de ambassade moeten voor onze verblijfsvergunning. We zijn weer benieuwd wat dit ons allemaal gaat brengen. Dus daar volgende week weer meer over.
Voor nu een zonnige groet vanuit Suriname!