Het kinderboekenfestival. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu Het kinderboekenfestival. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

Het kinderboekenfestival.

Blijf op de hoogte en volg Mike

10 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Als je ons zou vragen wat we de afgelopen week hebben gedaan, krijg je eigenlijk een eentonig antwoord. We zijn namelijk zo’n beetje 7 dagen non-stop op het kinderboekenfestival geweest. Het is dus ook goed voor te stellen dat we dagelijks bij elkaar te vegen waren.

Misschien is het wel leuk om even iets meer hierover te vertellen. Het kinderboekenfestival is een jaarlijks terugkomend iets in Paramaribo. In de ochtend komen schoolgroepen de verschillende standjes bezoeken. Elke klas doet zo’n drie standjes aan. In deze standjes worden verschillende activiteiten uitgevoerd. Hierbij kun je denken aan voorlezen, poppenkast, knutselactiviteiten, enzovoort. Op zo’n ochtend komen er zo ongeveer 5000-6000 kinderen. In de middag/avond is het festival voor iedereen open. Iedereen is dan vrij om verschillende standjes te bezoeken en eventueel deel te nemen aan de activiteiten.

Wij hadden elk ons eigen standje voor kinderen uit de middenbouw. We kregen iedere ochtend tussen de 150 en 180 kinderen, verdeeld over 6 groepen. In de middag/avond daarintegen kwam er vaak helemaal niemand langs en moesten we dus simpelweg onze tijd uitzitten. Dit was dan ook minder. Na al een drukke week gehad te hebben was het zaterdag nog eens de gehele dag opengesteld voor iedereen. En net zoals in de avonden is er bij onze stands bijna niemand langs geweest. De gehele week werd uiteindelijk door alle stagiaires afgesloten met een gezellig etentje.

Vandaag vonden we dat we het verdiend hadden om lekker niks te doen, en zijn dan ook een dagje naar overbridge geweest. Dit is een aangelegd zandstrand. Voor deze dag hadden we zelf een autootje gehuurd, en heb ik dus mijn eerste kennismaking gehad met het gekke Surinaamse verkeer. Al met al ging dat toch nog best aardig. Het plan was in eerste instantie om met zijn 5’en te gaan, maar uiteindelijk bleek dat de groep toch iets groter was. Zo’n beetje alle stagiaires van de stichting hadden hetzelfde idee, dus waren we toch al gauw met een groep van 20.
Iemand van ons vond het niet zo nodig om zich in te smeren, en dat ben ik niet, en moet nu hier toch wel een dure prijs betalen. Hij ziet er namelijk echt uit als kleine kreeft. Deze lekkere dag werd afgesloten met een typisch Surinaams gerecht, namelijk roti met kip.

Voor de komende week staat er weer een nieuwe “beurs” te wachten, namelijk de global money week. We zullen op maandag vooral scholen gaan bezoeken, en de rest van de week zullen we zoals ze dat hier zeggen een stand bemensen. We zijn dus reuze benieuwd wat ons komende week weer te wachten staat.

• 10 Maart 2014 - 14:02

Anke:

Hee Mike,
    Het is hard werken daar of niet? Maar wel super leuk!
    Ik kan echt niet wachten tot jullie me alles kunnen laten zien!
    Veel plezier verder.
    xx

• 12 Maart 2014 - 13:51

Ad:

Zijn dat niet hééél vééél verschillende standjes ?