Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

Matapica

Blijf op de hoogte en volg Mike

05 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Zoals menig Hollander zijn we er vorig weekend op uit getrokken met de fiets. De eerste horde die we te nemen hadden was de Jules Wijdenboschbrug. Deze brug heeft een slordige hoogte van 52 meter en is zo’n 1500 meter lang. Al met al toch een pittige klus om tegenop te komen. Daarna zijn we doorgefietst richting Peperpot, hier konden we weer genieten van het prachtige Surinaamse oerwoud. Daarna zijn we doorgefietst naar Nieuw-Amsterdam, hier konden we de oversteek maken met een bootje. Hierdoor kwamen we weer terug bij de stad. Al met al was dit een fietstochtje van een slordige 45 kilometer.

Afgelopen weekend gingen we op pad naar Matapica. Op Matapica is het enige echte strand van Suriname te vinden. Voor wie denkt dat hier dan ook de blauwe zee te zien is heeft het mis. Net zoals in heel Suriname heeft de Atlantische oceaan ook hier een bruine troebele kleur. De tocht naar het eiland begon met een boottocht van ongeveer een uurtje. Het bootje waarmee we gingen had niet echt zwaarder beladen moeten zijn, ik denk namelijk dat we dan gezonken waren. Tijdens de vaartocht hebben we vele (roof)vogels en aapjes gezien. Eenmaal aangekomen op het eiland hadden we de tijd om lekker even uit te waaien op het strand of rond te hangen in de hangmat. Rond een uur of 10 in de avond gingen we uiteindelijk op zoek naar de reuzeschildpadden. Deze schildpadden komen aan land om daar hun eieren te leggen. Tijdens deze tocht zijn we vele schildpadden tegengekomen. We konden echter geen goede foto’s maken, omdat er niet geflitst mocht worden. Dit om de schildpadden niet af te schrikken. Maar om toch een idee te geven van de grote, kan ik vertellen dat ze nog groter zijn dan ik. Verder wegen deze schildpadden een slordige 750 kilo. De gids vertelde ons dat als we geluk hadden, we ze in de morgen nog konden zien. Op die manier zouden we dan wellicht ook een betere foto kunnen maken. We besloten om de wekker om 05:30 te zetten. Maar zoals te verwachten geen schildpad meer te zien.

Voor nu de tropische groeten uit Suriname en tot over een maand alweer!

• 21 Mei 2014 - 12:16

Fam Rovers :

Ha die Mike,

Wat gaaf om die grote schildpadden in het echt te zien.
    En nog groter dan jou?
    Even in een hangmat op een eiland is ook niet verkeerd. Nu hebben wij goed weer, maar we zijn letterlijk weg geregend hier in Nederland.
    Goh het einde komt al weer in zicht, dus geniet er nog van, leer van zoveel mogelijke ervaringen,
    en als je thuis bent horen wij graag jou verhalen. ( we zien je misschien op de BBQ )
    Mike het beste en tot snel weer

Groetjes Patrick, Yvonne,Nick, Stijn & Julie