De global money week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu De global money week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

De global money week

Blijf op de hoogte en volg Mike

17 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Alsof we vorige week nog niet genoeg op het beursterrein waren geweest mocht ik deze week nog een weekje. Deze week stond in het teken van de global money week. Dit houdt kort gezegd in dat kinderen om leren gaan met geld, en vooral leren sparen. De week begon met enkele schoolbezoeken aan scholen die meededen aan de grote reken-dag. Deze scholen werden vervolgens geëvalueerd. Van dinsdag tot en met vrijdag was het dan de beurs. Hier heb ik heel wat bingo bingo games gedaan met de kinderen.

Verder hebben we dit weekend wederom een auto gehuurd waarmee we dus het hele weekend onderweg zijn geweest. Gisteren zijn we allereerst naar Lelydorp gereden, hier kwamen we uit bij een vlindertuin. In eerste instantie werd ons verteld dat we maar een paar dingen zelf konden bezichtigen en de rest moest met een gids. De dingen die we zelf mochten bezichten waren oke, maar wij dachten als dit alles is……. Gelukkig kwamen we met de gids op andere plekken. Het bleek namelijk dat hier vlinders gekweekt werden voor transport richting de dierentuinen in Europa. Verder werden hier ook schildpadden en slangen gekweekt. De kleine schildpadjes mochten we vasthouden. Daarna zijn we doorgereden richting het zuiden waar we uitkwamen bij het laatste stukje overgebleven spoor in Suriname, wat echter nooit gebruikt is.

Vandaag zijn meer naar het oosten gereden, en begonnen we onze trip bij “peperpot”. Dit is een stuk natuurreservaat, waarin je het idee hebt dat je in een of andere tropische kas in de dierentuin loopt. Alleen een verschil, in die kassen wordt je niet lek geprikt door allerlei gekke beesten en kom je geen wilde apen tegen. Het enige nadeel was hier, dat we halverwege waren en een dikke plensbui over ons heen kregen. Hierdoor waande we ons echt in het tropisch regenwoud. Daarna zijn we doorgereden naar Nieuw-Amsterdam, hier hebben we een groot fort bezocht. Verder konden we hier de twee grootste rivieren van Suriname, namelijk de Commewijne-rivier en de Suriname-Rivier, bij elkaar zien komen. Als laatste zijn we nog doorgereden naar een oude industriestad.

Al met al hebben we dus weer voldoende gezien het afgelopen weekend. Morgen staat het grote Holi-Pagwa op de planning. Dit is het hindoestaanse lentefeest. Het enige nadeel is dat we dinsdag met de stichting om 6 uur in de morgen naar Albina moeten, maar hier volgende week meer over.

Groetjes

• 17 Maart 2014 - 08:42

Anke:

Hee Mike,
    Klinkt super! Alleen jammer van die plensbui idd :P
    Een paar dagen terug heb ik met de huisarts contact gehad over de inentingen. Ik hoef geen malaria pillen te slikken tenzij ik naar Albina ga. Ik weet niet of jullie dit wisten dus dacht, ik zeg het maar even voor de zekerheid.
    Heel erg veel plezier bij Holi-Pagwa!

XX Anke

• 22 Maart 2014 - 13:34

Fam Rovers:

Hoi Mike,

Wouw wat heb je al weer veel gezien deze afgelopen weken.
    En je schrijft er op een gezellige manier over, dat je het hier je gewoon kan voorstellen!
    En die regenbui, tja die hoort erbij, alles meemaken.
    Wederom weer veel plezier, en doe het rustig aan zoals daar, en de groetjes van ons allen.

Patrick, Yvonne Nick, Stijn & Julie