Holi-Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu Holi-Phagwa - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

Holi-Phagwa

Blijf op de hoogte en volg Mike

24 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Afgelopen maandag was het dan zover, het Holi-Phagwa. Nu zullen de meeste denken wat houdt dat nu eigenlijk in. Om het simpel te zeggen, tijdens dit feest wordt iedereen ondergegooid met kleurtjes. Maar achter deze grootse gezelligheid met Surinaamse en vooral Hindoestaanse muziek, zit natuurlijk wel een reden. Het feest is een namelijk een combinatie van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een nieuwjaarsfeest.
We werden door iedereen gewaarschuwd hier, dat we grote kans hadden dat we al die kleuren nog wel even zouden blijven zien, omdat je ze niet allemaal weggewassen kreeg. Wij dachten dat dat allemaal wel mee zou vallen, echter bleek niks minder waar. Na een half uur schrobben onder de douche, waren de kleurtjes nog steeds niet verdwenen. En nog steeds zijn er sporen blauw in mijn haar terug te vinden. Wat achteraf bleek is dat er Hindoestanen zijn die de poeder met olie mengen, waardoor je het er bijna niet afkrijgt. Maar al met al was het een geslaagd feestje.

Verder hebben we afgelopen weekend kennis gemaakt met het casino. Dit was opzich al een ervaring apart. Het is hier namelijk zo dat je gratis drank en eten krijgt zolang je speelt, ongeacht hoeveel je inzet. Uiteindelijk werd er een kleine winst gedraaid dus dat was natuurlijk dubbele pret.

Verder was dit weer een week zoals alle andere normale weken. Druk bezig op kantoor met voorbereidingen van activiteiten en dergelijke. Komende week gaan we naar Moengo voor wedstrijden omtrent het kinderboekenfestival. Verder staat er voor volgend weekend een trip gepland naar Bigi-pan/Nickerie. Wat we daar allemaal gaan zien komt volgende week weer.

Voor nu weer een groet vanuit het nog steeds hele warme Suriname!

• 24 Maart 2014 - 16:15

Anke:

Leuk weer om je ervaringen te lezen :D
    Waar zijn de foto's?

Groetjes Anke

• 04 April 2014 - 17:01

Fam Rovers :

Ha Mike,

Als je leest dat je terug komt met een kleurtje, denken we niet aan blauw en andere kleuren!
    Wel interessant te lezen wat er allemaal plaats vindt bij die feesten en religie.
    We zijn benieuwd wat er volgende week weer gaat gebeuren.
    Heeeel veeeel plezier.......

Groetjes Patrick, Yvonne, Nick, Stijn & Julie