Tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu Tijd vliegt! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

Tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Mike

08 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo dan zit de eerste week er al weer op, wat vliegt de tijd! In deze week hebben we natuurlijk heel veel indrukken opgedaan van de omgeving maar ook van de Surinaamse cultuur.
Het eerste waar ik al wel achter ben gekomen is dat je jezelf niet moet vergeten in te smeren. Ook al schijnt de zon maar een beetje, of ga je maar even weg. Je komt namelijk vrijwel zeker als een rode kreeft terug.
’s Avonds worden we hierbuiten vaak begroet door hagedissen (ook wel boomkippen genoemd in de Surinaamse volksmond) en een enkele pad. Maar ook binnen hebben we enkele huisdieren. Zo worden we af en toe bezocht door onze mini hagedis, en natuurlijk niet te vergeten de familie mug.
Waar we nog heel erg aan moeten wennen is het feit dat het verkeer hier links rijdt. We moeten dan ook nog vaak goed nadenken aan welke kant van de weg we gaan lopen, dit aangezien ze hier vrijwel nergens voetpaden kennen.
Wat ons wel opvalt is dat er hier in Suriname veel respect is voor de oudere mensen (60+’ers). Dit viel ons in eerste instantie al op bij het vliegveld. Daar hadden de deze ouderen een speciale wachtrij. Maar ook bijvoorbeeld bij de telefoonprovider. Hier is het namelijk de bedoeling dat elke Surinamer zijn telefoonrekening aan het loket komt betalen. Zoals je dus al wel verwacht had, ook hier hebben ze hun eigen wachtrij.
Afgelopen week zijn we op de centrale markt van Paramaribo geweest. Dit was toch wel even een andere markt dan dat we gewend zijn in Nederland. Deze markt is overdekt en vindt elke dag van de week plaats. Je kunt hier voornamelijk bananen, paprika, gember en vis krijgen. Ook zitten er een aantal slagers, de stank die daar vanaf komt is alleen niet met woorden te beschrijven.
Als laatste zijn we deze week naar de vreemdelingenpolitie geweest voor ons visum. Dit bleek echter allemaal nog niet zo makkelijk te zijn. De eerste keer werden we terug gestuurd omdat we ons retour ticket niet bij hadden. Toen we een dag later terug kwamen met paspoort en vliegticket, werd ons glimlachend verteld dat ze het vliegticket helemaal niet nodig hadden. Toen we eenmaal ons paspoort hadden afgegeven dachten we zo weer weg te zijn. Helaas bleek dat niet helemaal het geval te zijn. De mensen daar namen voor alles nogal de tijd. Het maakt ze ook helemaal niks uit of er nu 5 mensen aan het wachten zijn of 50, het werktempo blijft hetzelfde. Zodra het lunchtijd is leggen ze ook gewoon hun werk neer en gaan op hun gemak lunchen. We hebben uiteindelijk dan ook een slordige twee uur moeten wachten op een simpele stempel in ons paspoort.
Zo dat was het wel weer voor deze week. We kijken al uit naar volgende week, omdat onze stage dan echt gaat beginnen. Dus daar volgende week weer meer over.

Groetjes

• 08 Februari 2014 - 16:09

Fam Rovers:

Hoi Mike,

Leuk om via de verslagen te lezen hoe 't met je gaat. We krijgen zo ook een indruk van het land.
    Doe het dan ook maar rustiger aan, net als daar! Veel succes met je stage.

Fam Rovers ( Patrick, Yvonne, Stijn ,Nick & Julie )

• 08 Februari 2014 - 16:16

Frank S:

Mooi Mike maak er iets leuks van op tijd een pintje dan heb je van de muggen geen last. Die boomkippen heb je geen last van. Is het zelfde als die kippen in de Wissel. geen last van.
    Vanavond 8 feb wedstrijd heren 1 in de Wissel zal ik er een op jullie drinken. Hou je haaks en geniet! Grtjs van ons

• 08 Februari 2014 - 19:20

Liesbeth:

Hoi, heb je dan nog geen stalletje gevonden waar je bier kunt "krijgen"..........?
    Succes met de stage, geniet nog van het weekend !!!
    Groetjes

• 14 Februari 2014 - 12:13

Carla Verdaasdonk:

hoi Mike
    leuk om zo toch nog even jou belevenis te kunnen bij houden
    En je moet maar zo denken alles went gratis huisdieren
    succes met je stage
    carla