Toch stress? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu Toch stress? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mike Weide - WaarBenJij.nu

Toch stress?

Blijf op de hoogte en volg Mike

01 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Het lijkt nog als de dag van gisteren dat we vol zenuwen vertrokken richting Paramaribo. Daar stond ons toen het grote onbekende te wachten. Echter zijn we nu alweer een maand verder. We kunnen wel stellen dat we op sommige gebieden al aardig volgens de Surinaamse cultuur leven.

Afgelopen weekend zijn we naar de zoo geweest. We hadden ons er niet al te veel bij voorgesteld, dit aangezien de entree zo’n €2,- was. Echter zijn we er toch goed een uurtje zoet mee geweest. Na de dierentuin gingen we nog een eindje fietsen en kwamen door een stuk “jungle-achtig” bos. En tot onze grote verbazing kwamen daarin overal grote hagedissen tegen die je weg hoorde schieten door het hoge gras. Het mooiste was echter dat we een stel apen tegen kwamen.

Het begin van afgelopen week heeft vooral in het teken gestaan van de voorbereiding voor de grote finale van de zang en vertel wedstrijd. Wat hier echter nog steeds apart blijft, is dat op het moment dat mensen zich hebben opgegeven het nog niet betekent dat ze ook echt komen. Uiteindelijk zijn er dan ook gewoon drie groepen niet op komen dagen.

De laatste helft van de week stond vooral in het teken van het grote kinderboekenfestival. Het nadeel is echter dat we de enige twee jongens zijn op de stichting, en dat we dus vooral gisteren de hele dag hebben lopen sjouwen. Ik kan je vertellen dat is een hele klus met zo’n 35 graden. Wat dit sjouwen dan nog vervelender maakt, is dat er allerlei mensen als een kip zonder kop elke keer in de weg lopen. Dit komt doordat men hier alles op het laatste moment nog moet regelen. Het was zelfs zo erg, dat de wagen die we moesten laden nog niet eens in staat was om te rijden. Er moest namelijk eerst nog een nieuwe accu in.

Verder zullen wij op het festival een eigen stand hebben, waarin we beide elke ochtend zo’n 180 kinderen zullen ontvangen. Verder is het festival in de middag/avond voor iedereen opengesteld. Dus terwijl er in het zuiden van Nederland volop Carnaval gevierd wordt, zullen wij 6 hele lange dagen tegemoet gaan.

Beide zijn we dus ontzettend benieuwd naar wat de komende week ons gaat brengen. Zullen ze hier op de laatste dag van het festival dan toch last krijgen van stress?

• 02 Maart 2014 - 08:58

Frank Schellekens:

Hoi Mike ja het is anders als in Nederland. Je moet proberen met hun tempo mee te gaan. Maar dat lukt jou wel zeker gezien de temp. Grtjs hou je taai!

• 02 Maart 2014 - 19:22

Ad:

Hoi Mike, Je bent alweer een maand weg en je hebt hier natuurlijk al wel iets gemist. Maar het neemt niet weg dat je daar een prachtige belevenis hebt. Wij hopen dat je niet teveel van die gewoonten je eigen gaat maken, want dat past niet precies in onze cultuur. Veel succes daar en geniet er van. Groetjes, Ad Bruers